Sí, una vegada més hem de felicitar l’Institut d’Educació Secundària del Barri de Malilla pel projecte d’innovació educativa que ha desenvolupat. En aquesta ocasió, els alumnes de 1r de l’ESO han realitzat un projecte col·lectiu, en equip, sobre la “prehistòria i les primeres civilitzacions“. Han aprés mitjançant el model que els anglosaxons criden “learning by doing”, és a dir, “aprendre fent”. Però, a més, la posada en escena ha sigut molt interessant ja que han utilitzat les tecnologies d’informació i comunicació (TIC) per a mostrar i explicar la seua exposició instal·lada en el vestíbul de l’institut. Enhorabona al professorat per la seua coordinació interdepartamental i a l’alumnat pel seu treball.
Com es diu el projecte?
«Museu de la Prehistòria i les primeres civilitzacions»
Quants professors han participat en ell?
Han participat els 8 docents de l’àmbit sociolingüístic de 1r d’ESO de l’IES Malilla, però també hem comptat amb l’ajuda dels companys de Plàstica. A més, cal destacar la participació de col·laboradors externs com ara arqueòlegs, professors universitaris o conservadors de museus. També ha vingut al centre un arqueòleg experimental que ens ha tallat eines de pedra i ens ha mostrat com feien foc en el Paleolític. Hem intentat fer realitat allò que es diu tant en Educació de que la tribu educa.
Quants alumnes han participat en el projecte?
Tot l’alumnat de 1r ha participat en el Museu, tant en el disseny, com en l’elaboració de materials i en l’explicació de tots els conceptes a través de documents digitals interactius. En total, hem implicat al voltant de 130 alumnes, la majoria entre els 11 i 12 anys.
Com va sorgir la idea del projecte?
Enguany, en 1r d’ESO hi ha la novetat dels àmbits que integren assignatures. Així, de dotze o tretze matèries impartides en sessions de 55 minuts, passem a un nou marc que permet treballar amb temps de qualitat metodologies més modernes. L’IES Malilla va optar per organitzar un àmbit científic i un sociolingüístic en el qual estan integrades les assignatures de Geografia i Història, Valencià i Castellà. Això ens permet integrar els coneixements del currículum i donar-los sentit a través d’un projecte com el del Museu. Per exemple, treballem les llengües a través de les normes del museu, textos explicatius, audiovisuals, narracions, etc.
En quin ha consistit el projecte?
Es tracta d’un museu físic i també interactiu que ens fa viatjar des de l’origen de l’espècie humana fins a l’Egipte antic. Trobareu maquetes, representacions gràfiques, ceràmiques o eines tallades amb tècniques paleolítiques. A més, hi ha vora setanta codis QR a través dels quals l’alumnat acompanya els visitants i els explica cada etapa mitjançant vídeos, àudios i presentacions digitals. Les explicacions tracten la tecnologia, la societat, la geografia, la religió o l’arquitectura de cada període. També comptem, entre d’altres, amb un museu virtual amb diverses sales dedicades a les pintures rupestres. Un altra part molt interessant és la que dediquem als diàlegs entre el passat i el present a través dels invents que hem heretat o narracions.
Què han aprés els alumnes?
L’alumnat s’ha implicat en el projecte, així hem aconseguit la base fonamental d’un aprenentatge profund: la motivació i la curiositat. De fet, ells mateix han exercit de guies amb invitats de la Conselleria o de la Universitat de València i els han explicat els nostres orígens i el naixement de la civilització.
Les explicacions són completíssimes i poden tractar de les tècniques arqueològiques, del calendari agrícola del Nil o del paper dels impostos en l’escala social de Mesopotàmia. L’alumnat coincideix: és un aprenentatge que no haurien aconseguit amb llibre de text i classe tradicional. A més, com que han de mostrar el que fan, treballen molt millor l’ortografia i la gramàtica de les dos llengües: no volen passar vergonya!
Desde Malilla Digital queremos mostrar nuestro especial agradecimiento a la professora de llengua valenciana Maica Rodes por su trabajo y por facilitarnos la redacción de este reportaje.